Õppeaine sisu lühikirjeldus
1) Liikumine filosoofiast ja distsiplinaarselt mõtlemiselt tänapäevase inter- ja transdistsiplinaarsuse suunas kasvatus- ja haridusmõtlemise ajaloos. Integratiivsus ja aporeetilisus. Kasvatusteaduste süsteem tänapäeval ja selle kujunemislugu. Mõisted: kasvatusteadus, haridusteadus, pedagoogikateadus.
2) Üldised kontseptsioonid/mõtlemiskultuurid tänapäeval– vaimuteaduslik pedagoogika, empiiriline, ajalooline, poeetiliselt orienteeritud, süsteemiteoreetiline, evolutsiooniteoreetiline, võrdlev kasvatusteadus.
3) Tänapäevaste mõtlemissuundade ning põhimõistete tähenduste juured ideede arenguloos:
Paideia-mõtlemine antiikajal
Platon, Aristoteles, Demokritos, Quintilianus, Confucius
Kasvatuskultuurid antiikajal, keskajal, uusajal, Ida ja Lääne kultuuriruumis – mõtlemise ja kultuuriliste praktikate seotus
Augustinus, tomism, jesuiitlus, Luther, Morus
Komensky, Locke, Rousseau, Kant
Pestalozzi, Humboldt, Herbart, Marx
Nietzsche ja kultuurikriitiline liikumine Euroopas ja selle mõjud reformpedagoogilisele liikumisele, Kerschensteiner, Key, Lay, Meumann
Adorno, Foucault, Dewey, Makarenko
4) Kasvatus- ja haridusteadusliku mõtlemise arengulugu Eestis:
Alfred Koort, Peeter Põld, Hilda Taba, Mihkel Kampmann
Johannes Käis, Ferdinand Eisen
Aleksander Elango, Enn Koemets, Lembit Andresen
Heino Liimets ja Inge Unt
Helga Kurm, Jaan Mikk, Jüri Orn, Eha Hiie, Peeter Kreitzberg, Edgar Krull, Inger Kraav, ainedidaktiline mõtlemine (Reet Selg, Kalju Leht, Viivi Maanso, Olaf Prinits, Heino Rannap) ja PTUI tegevus
Olulisemaid kasvatus- ja haridusteadlasi tänapäeva Eestis ning uurimissuundi
Eesti kasvatus- ja haridusteaduse ning pedagoogika võrdlus kolmel ajaperioodil ning tulevikuperspektiividest: 20. sajandi I pool; nõukogudeaeg; tänapäeva Eesti Vabariik (1991- k.a.)
Eesti kasvatus- ja haridusteadusliku mõtlemise positsioneerumine tänapäeva mõttesuundade kontekstis – võimalused ja vajakajäämised.