2025/2026 sügissemestri õppejõud
Kai Pata (õpetamise keel: eesti keel)
Meril Ümarik (õpetamise keel: eesti keel)
Anne-Mai Meesak (õpetamise keel: eesti keel)
2025/2026 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
- Kujundada arusaam teadusparadigmadest, uurimistöö olemusest, metodoloogiast ja uurimisprotsessi komponentidest sotsiaal- ja haridusteadustes;
- Toetada praktiliste infootsingu ja usaldusväärsete allikate lugemise oskuste kujunemist;
- Toetada uurimistöö läbiviimiseks vajalike pädevuste kujunemist;
- Toetada üliõpilase kui iseseisva eetilise uurija arengut.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Teadus, teadusparadigma ja teaduslik uurimistöö; interpretatiivne pööre sotsiaalteadustes; sotsiaal- ja haridusteaduste spetsiifika ning teadusliku meetodi rakendamine haridusvaldkonnas. Uuringu disain/ ülesehitus: kvantitatiivne, kvalitatiivne ja kombineeritud disain. Erialast ning uurimustöö fookusest lähtuv infootsing teaduslike allikate leidmiseks (infoallikate tüübid ja otsinguviisid); akadeemilise kirjutamise põhimõtted ja protsess; viitamine ja viitamist toetavad programmid, plagiaat. Haridusteadusliku uuringu peamised komponendid: uurimisteema ja -probleem, teooria koht erinevat tüüpi uuringutes, uurimisküsimus, hüpotees, meetodid, valim, andmekogumine & analüüs, tulemused ja nende usaldusväärsus, tulemuste esitamine ja rakendamine. Uurimisplaani koostamine.Lisaks loengutele toimuvad kursuse vältel väiksemates rühmades erialaseminarid, kus arutatakse erialavaldkonna uurimisprobleeme ja uurimistöö suundi ning enda uurimisideid ja uurimisplaani.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- tunneb teadusmetodoloogia põhialuseid, teadustöö põhimõtteid ja meetodeid sotsiaal- ja haridusteadustes;
- oskab leida, hinnata ja kasutada usaldusväärseid teadusallikaid;
- tunneb teadusliku uurimistöö protsessi ja selle olulisi osi;
- hindab kriitiliselt oma tegevust uurimisküsimuste püstitamisel;
- koostab mõtestatud ja sidusa uurimisplaani;
- analüüsib ennast iseseisva eetilise uurijana.