2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Kursuse eesmärk on:
- kujundada süsteemne arusaam koolist kui institutsioonist ja seda mõjutavatest teguritest ning kooli mõjust kogukondlikele suhetele ja huvigruppidele;
- anda ülevaade erinevatest pedagoogilistest süsteemidest ja nende mõjust pedagoogilisele ja õppeprotsessile;
- võimaldada analüüsida pedagoogilist tegelikkust, toetudes süsteemsetele pedagoogilistele, pedagoogilis-psühholoogilistele ja didaktilistele teadmistele;
- analüüsida efektiivselt tegutsemise viise erinevates (koolikeskkonna) olukordades ning kujundada arusaam nõustamise võtmeoskustest, et olla õpilastele koolis esmaseks abiliseks ning kolleegidele ja lapsevanematele toetajaks;
- anda ülevaade klassijuhataja tööst koolis.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Õpetajaharidus, seadusandlus, kutse-eetika. Nõustamisoskused õpetajale.
Nõustamisprotsessid. Klassijuhataja koostöö kolleegiga, lapsevanemaga
Arenguvestlused ja tagasisidestamine. Kaasamine, erisused ja konfliktid grupis. Kriisipedagoogika, sotsiomeetria. Õpetaja kui juht (juhtimisstiilid: jagatud ja kaasav juhtimine), õpetaja ja kogukond: vastutus võrgustikukoostöö toimimise tagamiseks. Kool kui kasvatustegelikkus. Väärtused kasvatuses ja kasvatusväärtused. Koolikultuur ja erinevad pedagoogilised süsteemid. Ülevaade erinevatest inimesekäsitustest (kasvatus)filosoofias. Ideoloogia ja võim ning nende roll kasvatuse kui praktika ning kasvatusfilosoofia kujunemisel ja teostumisel. Kasvatusfilosoofia isiksusliku arengu teekonnana.
Aine läbimine eeldab samaaegset registreerumist ainesse KAT7037.HR Õpetajakoolituse praktika II või YDP7002.YM Õpetajakoolituse praktika II ning praktikaülesannete sooritamist.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab mõtestada kasvatuse seotust ajastu ja ühiskonnaga ning kooli institutsionaalse raamistiku nähtavat ja varjatud toimet isiksusele;
- omab ülevaadet nüüdisaegsetest erinevatest pedagoogilistest süsteemidest, neist lähtunud innovatiivsetest praktikatest, oskab analüüsida nende mõju ja kasutusväärtust kasvatus- ja õppeprotsessis;
- suudab analüüsida kasvatustegelikkust ja rakendada tõhusa tegutsemise võtteid erinevates (koolikeskkonna) situatsioonides, lähtudes kasvatusteaduslikust, pedagoogilis-psühholoogilisest ja didaktikaalasest süsteemsest teadmusest;
- on teadlik õpetaja vastutusest ja võimalustest muutuvas koolis ja ühiskonnas ning reflekteerib oma professionaalset identiteeti ning tegevust õpetajana (sh seadusandlus ja õpetaja kutse-eetika);
- on teadlik oma mõjust õpilaste väärtusmaailma ja enesemääratlusprotsesside kujundajana ning oskab suunata vastavaid protsesse klassiruumis ja kogukonnas;
- omab teadmisi põhilistest nõustamisoskustest, oskab nii aineõpetaja kui ka klassijuhatajana juhtida gruppi, väärtustab ning oskab planeerida ja viia läbi ühistegevusi ning arenguvestlusi, teha koostööd kolleegide ja hariduse sidusrühmadega (mh lapsevanemad, tugisüsteemid, kogukond).