2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Luua eeldused saamaks võrdlevas vormis uusi teadmisi kasvatuskeskkondadest ja -kultuuridest ajaloolises perspektiivis.
1) Tutvuda erinevate ajastuspetsiifiliste ruumaegade kasvatusmudelitega.
2) Tunda ja interpreteerida kasvatuse alusprintsiipe erinevatel ajaperioodidel ja erinevates
kultuurides.
3) Mõista erinevate kasvatuskultuuride arengu seaduspärasusi. Osata võrrelda, eristada ja leida seoseid erinevate ajastuspetsiifiliste ruumaegade kasvatuskultuuride eri aspektide vahel.
4) Tunda põhimõisteid ja olulisemaid esindajaid seoses erinevate kasvatuslike paradigmadega.
5) Suunata sügavuti uurima erinevaid kasvatusaspekte läbivalt ajas ja ruumis.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Muinasaeg (loodusinimene). Vanaaeg: Sumer, Egiptus (kirjutaja inimene), antiikaja kasvatusideaalid Vana-Kreekas ja -Roomas (kangelane ja kodanik), Iisrael ja Juuda (seaduse inimene). Idamaad: Hiina, India, Jaapan ja Islamimaad. Keskaeg: maailmamudel ning kiriku korraldav ja hariv roll kasvatuses. Seisuslik kasvatus. Uusaeg: hariduse lähtekohad – humanism, protestantism, valgustus. Renessansi uus inimene. Reformatsiooni ja vastureformatsiooni mõjud Euroopa kasvatuses. Peamisi suundumusi Lääne-Euroopa kasvatuses/pedagoogikas 17.–19. sajandil. Pedagoogika klassikud: J. Á. Komenský (tänapäeva pedagoogika põhialused), J.-J. Rousseau (valgustusajastu inimesekäsitus), J. F. Herbart (õppetöö astmete teooria), J. H. Pestalozzi (uuelaadne rahvaharidussüsteem), F. W. Humboldt (uushumanism 19. sajandi kesk- ja kõrghariduse mõjutajana).
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- teab ja oskab kirjeldada erinevate ajastuspetsiifiliste ruumaegade olulisemaid kasvatusmudeleid ja mõisteid;
- on võimeline analüüsima, eristama ja võrdlema erinevate ruumaegade kasvatuse kultuuriajaloolisi tunnusjooni ja põhimõisteid ning leidma nende vahel seoseid ja ühisjooni;
- oskab sünteesida kasvatuskultuuriajaloo erinevatele etappidele omaseid ideid ja suhtuda neisse kriitiliselt;
- tunneb kultuuriajaloos kasvatuse suurkujude pedagoogilisi ideid.