Õppeaine nimetus eesti k
Õpetaja ja õpilane õppijatena koolis ja ühiskonnas
Õppeaine nimetus inglise k
Teacher and Student as Learners in School and Society
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Õpeaine eesmärgiks on:
- kujundada süsteemne arusaam koolist kui institutsioonist ja seda mõjutavatest teguritest ning kooli mõjust ühiskondlikele suhetele ja sidusrühmadele;
- anda ülevaade erinevatest pedagoogilistest süsteemidest ja nende mõjust kasvatus- ja õppeprotsessile;
- anda ülevaade erinevatest inimesekäsitustest ning suunata arutlema inimese individuatsiooni ja individuaalsuse üle kasvatusfilosoofilisest vaatepunktist;
- võimaldada analüüsida kasvatustegelikkust, lähtudes kasvatusteaduslikust, pedagoogilis-psühholoogilisest ning didaktikaalasest süsteemsest teadmusest;
- analüüsida tõhusa tegutsemise võtteid erinevates (koolikeskkonna) situatsioonides ning kujundada arusaam põhilistest nõustamisoskustest, et olla koolis esmaseks abistajaks õpilastele ja toetajaks kolleegidele ning lapsevanematele;
- anda ülevaade klassijuhatajatööst koolis.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Õpetajaharidus, seadusandlus, kutse-eetika. Nõustamisoskused õpetajale. Nõustamisprotsessid. Klassijuhataja koostöö kolleegiga, lapsevanemaga. Arenguvestlused ja tagasisidestamine. Kaasamine, erisused ja konfliktid grupis. Kriisipedagoogika, sotsiomeetria. Õpetaja kui juht (juhtimisstiilid: jagatud ja kaasav juhtimine), õpetaja ja kogukond: vastutus võrgustikukoostöö toimimise tagamiseks. Kool kui kasvatustegelikkus. Väärtused kasvatuses ja kasvatusväärtused. Koolikultuur ja erinevad pedagoogilised süsteemid. Ülevaade erinevatest inimesekäsitustest (kasvatus)filosoofias. Kasvatusfilosoofia isiksusliku arengu teekonnana.
Aine läbimine eeldab samaaegset registreerumist ainesse KAT7037.HR Õpetajakoolituse praktika II või YDP7002.YM Õpetajakoolituse praktika II ning praktikaülesannete sooritamist.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab mõtestada kasvatuse seotust ajastu ja ühiskonnaga ning kooli institutsionaalse raamistiku nähtavat ja varjatud toimet isiksusele;
- omab ülevaadet peamistest nüüdisaegsetest pedagoogilistest süsteemidest ja neist lähtunud innovatiivsetest praktikatest;
- suudab analüüsida kasvatustegelikkust ja rakendada tõhusa tegutsemise võtteid erinevates (koolikeskkonna) situatsioonides, sh oskab märgata ja on teadlik kriisiolukordade ennetamisvõimalustest ning omab valmisolekut koostöiseks sekkumiseks;
- on teadlik õpetaja vastutusest ja võimalustest muutuvas koolis ja ühiskonnas ning reflekteerib oma professionaalset identiteeti ning tegevust õpetajana (sh seadusandlus ja õpetaja kutse-eetika);
- on teadlik oma mõjust õpilaste väärtusmaailma ja enesemääratlusprotsesside kujundajana ning oskab suunata vastavaid protsesse klassiruumis ja koolikeskkonnas;
- omab teadmisi põhilistest nõustamisoskustest, oskab nii aineõpetaja kui ka klassijuhatajana juhtida gruppi, väärtustab ning oskab planeerida ja viia läbi ühistegevusi ning arenguvestlusi, teha koostööd kolleegide ja hariduse sidusrühmadega (mh lapsevanemad, tugisüsteemid, kogukond).
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub