2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Uurida heaoluriigi struktuuri, arengutrende ja põhimudeleid võrreldes heaolupoliitikate olemust, kujundamist ning tulemuslikkust ja nende variatsioone eri mudelites ja riikides.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Ülevaade heaoluriigi arenguloost. Heaoluriikide tüpoloogiad (Esping-Andersen, Titmuss, Ferrera jt). Bismarck vs Beveridge heaoluriikide kujundamises. Heaolumudelite toimetulek oma põhieesmärkidega ning peamised sotsiaalkindlustussüsteemid. Tööturu ja heaoluriigi vastasmõjud ning tööturupoliitikad ja nende arengud eri mudelites. Uuenenud ja teisenenud peremudelid ning neid toetavad poliitikad. Tervishoiukorraldus ja nende ühilduvus heaoluriigi tüpoloogiatega. Hariduspoliitika ja heaolupoliitikate vahelised seosed. Heaoluriigi reformimine vastavalt muutunud demograafilisele ja tööturu olukorrale ning nn sotsiaalse investeeringu poliitikad. Elukaare põhine vaade heaolupoliitikate toimimisele ning noored ja heaoluriik. Avalik arvamus ja parteipoliitika heaoluriigi kujundamises (welfare politics). Heaoluriigi toimetulek kriisidega. Euroopa Liidu ja üleilmastumise mõju heaoluriikidele. Heaoluriigi rahastamine ja valitsemine.
Loengutes antakse kontsentreeritud ülevaade teemadest, mida tudengid süvendavad iseseisva tööga. Iseseisvaks tööks on õppekirjanduse läbitöötamine, seminarideks ja loenguteks valmistumine, sh.seminariettekannete tegemine ja/või seotud kirjanduse läbitöötamine, samuti eksamiks valmistumine.
Kursuse materjalid ja jooksev info on koondatud Moodle’i keskkonda: https://moodle.edu.ee/course/view.php?id=1153
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- teab heaoluriigi toimemehhanismi ja heaoluriigi põhivariatsioone;
- oskab hinnata valdkonnapoliitikate ühilduvust režiimi põhitunnustega ja analüüsida nende sotsiaalseid mõjusid;
- teab ja oskab analüüsida heaolupoliitika nüüdisaegseid suundumusi ja heaoluriikide hakkamasaamist kriisidega;
- oskab leida ja mõtestatult kasutada teemakohast teaduskirjandust ning statistilisi andmebaase;
- suudab jagada oma teadmisi teistega esitluse, arutelu ja väitluse vormis.