2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Elu omadused. Elu organiseerumise vormid ja tasemed. Elu toimimise alus – kasutatav energia. Elu informatsiooni edasikandmine: geneetika. Organismide paljunemistsükkel. Pärilikkuse seadused. Elu areng: evolutsioon. Elu mitmekesisus: viirused, bakterid, loomad, seened, taimed, protistid. Elu mitmekesisus. Organismide kooselamine: ökoloogia.
Praktilised ülesanded:
o Erinevate rühmade võrdlus - Venni diagramm.
o Samblike määramine.
o Bioindikatsioon. Praktiline ülesanne õues.
o Fotosüntees - energia roll, seminar-praktikum.
o Ülesanded botaanikaaias. Orgaanilised ühendid taimedes. Taimede päritolu, kasutusalad.
o Töö mikroskoobiga. Erinevate rakkude võrdlus. Mitoos ja meioos.
o Selgrootud. Seostab, analüüsib, selgitab... (ehitus, talitus, keskkond). Selgroogsete loomade kohanemine oma elukeskkonnaga
o Lindude määramine. Lindude kehaehituse seosed toitumise ja elupaigaga.
o Looduskaitsealused liigid ja nende kaitse alla võtmise põhjused. Kaitsealuse looma Infolehe ettekanded, arutelu.
o Maatrikssünteesid. Geneetiline kood. Pärilikkus. Geneetika ülesanded.
o Inimese bioloogia - liikumise ja toitumise analüüs NutriData abil.
o Talvine retk Pirita maastikukaitsealal - pungad, jäljed jm.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab kasutada bioloogia põhimõisteid;
- suudab aru saada elu põhiprotsessidest ning elussüsteemide hierarhiast (rakust ökosüsteemini);
- orienteerub elu mitmekesisuse klassifikatsioonides.
- oskab töötada mikroskoobiga ja võrrelda rakke;
- oskab kasutada määrajat;
- seostab organismide ehitust ja talitust tema elukeskkonnaga;
- oskab nimetada looduskaitsealuseid liike ja teab nende kaitse alla võtmise põhjuseid;
- oskab hinnata õhu seisukorda elusorganismide abil.