2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
• Süvendada teadmisi sotsiaalteaduste peamiste teoreetiliste lähenemiste metateoreetiliste eelduste kohta.
• Süvendada teadmisi meetodite ja metodoloogia vahelise seose kohta.
• Süvendada teadmisi metodoloogia, epistemoloogia ning ontoloogia vaheliste seoste kohta.
• Süvendada teadlikkust sotsiaalteaduste seose kohta nii humanitaarteaduste kui ka reaalteadustega.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Meetodite, metodoloogia, epistemoloogia ja ontoloogia mõistete sisu ja vahekord. Analüütiline ja kontinentaalne sotsiaalteaduste filosoofia.
Positivistlik ja post-positivistlik sotsiaalteaduste filosoofia: klassikalised ja kaasaegsed vaidlused: naiivinduktivismist falsifikatsionismini; paradigmad ja uurimisprogrammid.
Tõlgendav sotsiaalteadus kui alternatiiv positivismile: klassikalised ja kaasaegsed vaidlused; sotsiaalteaduste seos humanitaarteaduste ja reaalteadustega.
Kriitiline teooria ja sotsiaalteadused: kaasaegsed ja klassikalised vaidlused. Frankfurdi koolkonnast poststrukturalismini. Analüüsi ja kriitika vahekord sotsiaalteadustes. Genealoogiline traditsioon humanitaarias ja sotsiaalteadustes.
Ratsionaalsete valikute teooria variatsioonid: majandusteooriast institutsiooniteooriateni.
“Relatsiooniline pööre” sotsiaalteadustes: relatsioonilised ja substantsialistlikud lähenemised sotsiaalteadustes – klassikalised vaidlused ja hetke arengud. Kausaalse ja konstitutiivse analüüsi vahekord. Anglo-Ameerika ja kontinentaalne relatsionalism.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- omab süvendatud teadmisi sotsiaalteaduste peamiste teoreetiliste lähenemiste metateoreetiliste eelduste kohta;
- omab süvendatud teadmisi meetodite ja metodoloogia vahelise seose kohta;.
- omab süvendatud teadmisi metodoloogia, epistemoloogia ning ontoloogia vaheliste seoste kohta;
- omab süvendatud teadlikkust sotsiaalteaduste seose kohta nii humanitaarteaduste kui ka reaalteadustega.