Õppeaine nimetus eesti k
Tekstitüübid ja kirjalik tekstiloome
Õppeaine nimetus inglise k
Text Types and Written Text Production
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Katarin Leppik (õpetamise keel: eesti keel)
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Eesmärk on:
- anda ülevaade olulisematest tekstiliikidest, nende tunnusjoontest ja kontekstuaalsetest iseärasustest;
- anda ülevaade olulisemate tekstiliikide eriteluks tarvilikust mõistesüsteemist ja metakeelest;
- rakendada ainekursuse vältel käsitletud teoreetilist taustsüsteemi tekstiloomes;
- seostada olulisemate tekstiliikide funktsioone igapäevaelu ja ühiskondlik-kultuurilis-poliitiliste protsessidega.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Ainekursuse vältel antakse keele- ja kirjandusteaduslikust perspektiivist ülevaade olulisematest tekstiliikidest ja -tüüpidest, nende eritlemiseks vajalikust mõistesüsteemist ja metakeelest. Muu hulgas vaadeldakse teadus- ja asjaajamistekste, ajakirjandus- ja kirjandusžanre, nende tekstide tunnusjooni ja konteksti, samuti küsimusi retseptsioonist ja tekstide mõjust laiemal ühiskondlik-kultuurilisel väljal. Üliõpilased kirjutavad/loovad kogu ainekursuse vältel eri tüüpi ja liiki tekste nii kirjalikus, suulises kui ka multimodaalses vormis.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- teab ja liigitab olulisemaid tekstiliike;
- eritleb eri liiki tekste, nende olulisemaid tunnusjooni, on kursis selleks vajaliku mõistestiku ja metakeelega;
- mõistab eri tekstiliikide funktsioone ja konteksti (nt kirjutaja roll, teksti adressaat, kirjutamise asjaolud) ning oskab neid mõtestada igapäevaelus;
- järgib kirjutades kompositsiooni- ja stiilieeskujusid, kirjutab nende põhjal samalaadseid tekste, kasutab asjakohaseid keeleteaballikaid;
- kirjutab/loob eri tüüpi ja liiki tekste, arvestades tekstiliigi (poeetilisi) tunnuseid ja konteksti ning isiklikku kogemust;
- mõtestab tekstide kaudu üldisemaid ühiskondlik-poliitilisi protsesse ja nende teisenemisi ning tekstide rolli nendes.
Õppejõud
Joosep Susi, Katarin Leppik
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub