2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Õppeaine eesmärgiks on:
- tutvustada psühholingvistika eri valdkondi ja põhimõisteid. Käsitletakse psühholingvistilisi keelemudeleid ja mentaalse leksikoni ülesehitust ning võimalusi nende uurimiseks.
- luua ülevaade esimese ja teise keele omandamise strateegiatest ja tutvustada kakskeelsuse mõistet psühholingvistika vaatepunktist.
- harjutada lihtsamate katsete ja eksperimentide loomist, läbi viimist ja analüüsimist, kujundades valmidust uurida tõlkimisega seotud küsimusi magistritöös psühholingvistika seisukohast psühholingvistiliste katsetega.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Kursusel õpivad üliõpilased tundma psühholingvistika põhimõisteid ja valdkondi ning saavad kodutöödena disainida eksperimente ja neid läbi viia. Kursus annab lühiülevaate sellistest teemadest nagu esimese ja teise keele omandamine, loomade kommunikatsioonisüsteemid ja inimkeel, kakskeelsus, mentaalse leksikoni ülesehitus ja funktsioonid, keeleline maailmapilt, mentaalne grammatika, keeleloome ja -mõistmine (leksika, morfoloogia, süntaks), keelevääratused, diagnoositud või kliinilised keele mõistmise ja loomega seotud iseärasused (nt düsleksia), moodsad psühholingvistika uurimismeetodid. Kuna neurolingvistika on psühholingvistikaga tihedalt seotud, tutvustatakse kursuse raames lühidalt ka aju ehituse ja funktsioonidega seotud mõisteid. Ainekursusel pööratakse tähelepanu ka sellistele tõlkijale olulistele küsimustele, kas mõtlemine on keeleline või kas ühe keele kõnelejad omavad mingit konkreetset maailmavaadet.
Iga tudeng saab semestri jooksul individuaalset tagasisidet oma kodutöödele.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- tunneb psühholingvistika põhimõisteid ja valdkondi ning suudab lugeda psühholingvistika alaseid teadusartikleid;
- oskab disainida psühholingvistilisi eksperimente ja katseid ning neid läbi viia ja võimalusel analüüsida;
- on omandanud esmased teadmised ja oskused sellest, kuidas toimub sõnade loomine ja mõistmine psühholingvistika seisukohast,
- on omandanud teadmised moodsatest psühho- ja neurolingvistika meetoditest.