Baski ja Katalaani kirjandus 20. ja 21. sajandil (GRR6018.HT)
space
Õppeaine kood
GRR6018.HT
vana ainekood
GRR6018
Õppeaine nimetus eesti k
Baski ja Katalaani kirjandus 20. ja 21. sajandil
Õppeaine nimetus inglise k
Catalan and Basque Literature. The 20th and 21st Centuries
Õppeaine maht EAP
4.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Õppeaine eesmärk on esitada võrdlev ülevaade katalaani ja baski kirjandusest 20. sajandil ja tänapäeval.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
I osa: Sissejuhatus. Kirjanduse definitsioon tänapäeval. Kirjanduskaanon. Võrdlev kirjandus. Rahvusvaheline Võrdleva Kirjanduse Assotsiatsioon (AILC/ICLA). Katalaani- ja baskikeelse territooriumi piiritlus. Rahvuse küsimus. Sotsiopoliitilise konteksti mõju kirjandusele. Üldülevaade varasemast baski ja katalaani kirjandusest. Uuritavate kirjanduste olukord tänapäeval, sarnasused ja erinevused.

II osa: Ajalooline perspektiiv: Kodusõda ja sõjajärgne kirjandus (1936-1975). Üldine ülevaade. Nn „0 aasta“. Eksistentsialism ja sotsiaalne realism. Luule: Gabriel Aresti, Vicent Andrés Estellés, Salvador Espriu. Esseistika: Rikardo Arregi, Joan Fuster. Proosa: Txillardegi, Ramón Saizarbitoria, Joan Sales, Mercè Rodoreda. Teater: Kriselu, Jarrai, Els Joglars. Bertsolarism ja Uus laul.

III osa: Kirjandus alates taasdemokratiseerumisest (1975-2010). Üldine ülevaade. Koolisüsteemi mõju. Preemiad. Kirjastused. Raamatupoed ja -laadad. Avangard ja fantastikakirjandus: Joseba Sarrionandia, Bernardo Atxaga. Tekstualism ja paroodia: Quim Monzó. Mälu, identiteet, ajalugu ja müüt: Joan Mari Irigoien, Bernardo Atxaga, Pako Aristi, Jesús Moncada, Carme Riera, Josep Lozano, Montserrat Roig. Lühijutt. Luule. Teater. Kirjandus ja Internet. Kirjanduse populariseerimine (kirjanduslikud paigad).
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
-Süsteemsed teadmised 20. sajandi baski ja katalaani kirjandusest;
-Oskus hinnata katalaani ja baski keele sotsiopoliitilist olukorda ja tänapäeva kultuurilist konteksti.
Õppejõud
Merilin Kotta (MA)
space