Õppeaine nimetus eesti k
Erivajadustega inimeste liikumisõpetus
Õppeaine nimetus inglise k
Adapted Physical Education
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Eesmärk on anda üliõpilastele teadmised ja oskused erivajadustega inimestele suunatud liikumis- ja kehalise aktiivsuse programmide kavandamiseks ja elluviimiseks. Anda teadmisi puudega inimeste füüsilistest, kognitiivsetest ja emotsionaalsetest eripäradest ning tutvustada strateegiaid, mis toetavad kaasatust, parandavad motoorseid oskusi ja soodustavad erivajadustega inimeste igapäevast toimetulekut.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Aines keskendutakse erivajadustega inimeste liikumise ja kehalise aktiivsuse põhimõtetele, pakkudes teadmisi ja praktilisi oskusi erivajadustega inimeste treeningu ja liikumisprogrammide kavandamiseks. Käsitletakse erinevaid puudeliike ja nende mõju motoorsetele oskustele, kehalisele võimekusele ning igapäevasele funktsioneerimisele. Teemad hõlmavad kohandatud liikumisõpetuse metoodikaid, kaasava treeningu põhimõtteid, abivahendite kasutamist, liikumisharjumuste kujundamist ning individuaalse ja grupipõhise töö läbiviimist. Õppetöös ühendatakse teoreetiline teadmine praktilise kogemusega, et valmistada ette spetsialiste, kes suudavad toetada erivajadustega inimeste terviklikku arengut ja heaolu. Tutvustatakse koostöövõimalusi erivajadustega inimesi koondavate organisatsioonidega.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- teab erivajadustega inimeste liikumisvõimekuse ja kehalise aktiivsuse aluseid ning erinevate puudeliikide mõju motoorsetele oskustele ja igapäevasele funktsioneerimisele;
- mõistab liikumise ja kehalise aktiivsuse tähtsust erivajadustega inimeste tervise ja heaolu edendamisel;
- tunneb kohandatud liikumisõpetuse metoodikaid ja kaasava treeningu põhimõtteid;
- omab teadmisi abivahendite kasutamise võimalustest ja nende rakendamisest treeningutes ning liikumisprogrammides;
- oskab kavandada ja ellu viia erivajadustega inimeste vajadustele vastavaid liikumis- ja kehalise aktiivsuse programme nii individuaalselt kui ka grupis;
- suudab hinnata erivajadustega inimeste motoorseid ja kehalisi võimeid ning kohandada treeningumeetodeid vastavalt individuaalsetele vajadustele ja võimekusele;
- järgib professionaalseid ja eetilisi põhimõtteid, tagades kaasava ja toetava keskkonna;
- omab valmisolekut teha koostööd erivajadustega inimesi toetavate organisatsioonidega ja teiste spetsialistidega;
- mõistab oma rolli erivajadustega inimeste holistilises arendamises ning motiveerib ja toetab neid aktiivse elustiili kujundamisel.
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub