Õppeaine nimetus eesti k
Liikumisharrastus I
Õppeaine nimetus inglise k
Health Promoting Sport I
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Luua eeldused teoreetiliste seisukohtade, praktiliste oskuste ja metoodiliste soovituste omandamiseks üldkehalise ettevalmistuse ja harrastusliikumise alal, keskendudes erinevate sihtrühmade vajadustele, liikumisharjumuste kujundamisele ning tervisliku eluviisi toetamisele.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Aines käsitletavad teemad: Motoorse kompetentsuse, kehalise aktiivsuse ja liikumisharrastuse roll ühiskonnas ja indiviidi tasandil. Kursusel osalejad omandavad põhiteadmised kehalise aktiivsuse ja liikumise mõjust organismile, liikumise mõju hindamise võimalustest tervisele ja töövõimele, peamiste sihtrühmade (noored, täiskasvanud, eakad, erivajadused, kroonilised haigused) eripärad ja neile sobivate liikumisharrastuste (liikumisvormid ja -tegevused) valiku põhimõtted, Liikumisharrastust mõjutavad tegurid (käitumuslikud, hoiakud, uskumused) ja –harjumuse kujundamine. Optimaalse koormuse määramine ja selle toime hindamine.
Läbi teoreetiliste teadmiste ja praktiliste tegevuste saadakse ülevaade üldkehalise ettevalmistuse liikidest ja komponentidest, treeningu parameetritest ja progressioonimudelitest. Samuti treeningmahtude ja intensiivsuse optimeerimisest erinevale harrastustasemele ja sihtrühmadele. Omandatakse jõuvõimeid arendava harjutusvara tehnika (alakeha põlve- puusadominentsed harjutused, ülakeha surumis- ja tõmbamismustrid, kehatüve stabiilsust arendavad harjutused, dünaamilised keskkeha pöördliigutused, kolmiksirutust hõlmavad harjutused; plüomeetria, võimsuse, osavuse) arendamise metoodika. Praktiliste tegevuste kaudu omandatakse välitingimustes vastupidavuslike liikumisvormide metoodilised eripärad ja ohutu baastehnika (kepikõnd, tervisekõnd, tervisejooks, rulluisutamine jt), tutvutakse sobivate liikumispaikade ja –tingimustega.
Kursuse edukaks läbimiseks koostab osaleja iseseisev töö veebipõhiselt ning teaduspõhise kirjandusega argumenteerimaks juhtumispõhise individuaalse motoroorset kompetentsust ja liikumisharrastuse kujunemist toetava tervisliku liikumise tegevuskava.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- esitab motoorse kompetentsuse ja liikumisharrastuse teoreetilisi põhiteadmisi selle mõjust tervisele;
- selgitab vähese liikumise negatiivset toimet organismile;
- kirjeldab erinevatele sihtrühmadele sobivate liikumivormide ja üldkehalise treeningu valiku põhimõtteid ning metoodilisi aluseid;
- selgitab liikumisharrastust mõjutavate tegurite ja –harjumuse kujundamise ning optimaalse treeningkoormuse eripärasid vastavalt sihtrühmale;
- analüüsib üldkehalise treeningu sobivust erinevate liikumisharrastuste toetatamiseks ning erinevate liikumisvormide sobivust liikumisharjumuse kujundamiseks;
- kasutab üldkehalise treeningu harjutusvara ja teiste liikumivormide baastehnikat ohutul moel;
- arvestab treeningkeskkonna ja tingimustega erienvate liikumisvormide sooritamisel;
- kavandab ja koostab motoroorset kompetentsust ja liikumisharrastuse kujunemist toetava individuaalse tervisliku liikumise tegevuskava.
Õppejõud
Reeda Tuula-Fjodorov, Kirsti Pedak, Siim Kelner
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub