Õppeaine nimetus eesti k
Õpetaja kui koostööprotsesside juht
Õppeaine nimetus inglise k
The Teacher as a Leader of Collaborative Processes
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Aine eesmärk on toetada õpetajakoolituse tudengite teadlikkust ja valmisolekut õpetaja rolliks koostööprotsesside juhina, kujundades arusaama vastutusest ja võimalustest eri osapooltega koostöös. Samal ajal arendatakse oskusi juhtida tõhusaid vestlusi ja keerulisi dialooge, et toetada õppijaid, lahendada hariduslikke väljakutseid ning edendada kaasavat koolikultuuri. Kursus tugevdab õpetaja võimekust klassijuhatajana, pakkudes strateegiaid koostööks õpilaste, lapsevanemate, kolleegide ja tugispetsialistidega ning süvendades teadlikkust õpetaja rollist koolis ning ühiskonnas laiemalt
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Aine keskendub õpetaja rollile koostööprotsesside juhina, arendades oskusi, mis toetavad koostööd erinevate osapooltega ning edendavad kaasavat ja professionaalset koolikultuuri. Aine fookuses on järgmised tuumpraktikad: austavate suhete loomine; lapse arengut toetavate vestluste läbiviimine lapsevanematega; grupivestluste ja nõustamisvestluste läbiviimine.
Aine koosneb alljärgnevatest teemablokkidest:
1. Õpetaja kui koostööprotsesside juht ja eetiline liider
- õpetaja kutseeetika, õigused ja kohustused;
- õpetaja tööd reguleerivad dokumendid (sh kaasav haridus, IÕK ja tugimeetmed);
- õpetaja koostöö erinevate osapooltega (õpilased, vanemad, kolleegid, tugispetsialistid)
- õpetaja kui eestvedaja ja roll professionaalse arengu suunajana (õpetajate võrgustikud ja koostöö professionaalse arengu toetamiseks)
2. Klassijuhataja töö ja suhtlusoskused:
- klassijuhataja töö olemus;
- suhtlemine ja koostöö lapsevanematega (kirjalik ja suuline suhtlus, koostööalgatused);
- erinevate koostöövestluste läbiviimine;
- struktureeritud arengu-, nõustamis- ja probleemvestlused lapsevanematega, kolleegidega ja klassiga.
3. Kriisid, lein ja keerulised olukorrad koolikeskkonnas
- kriisipedagoogika ja õpetaja roll kriisiolukordades;
- lapse lein ja emotsionaalne toetamine;
- praktika ja simulatsioonid kriisivestluste läbiviimiseks;
4. Õpetaja kui hariduse eestkõneleja ja koostöövõrgustiku looja
- õpetaja kui professionaalne õppija ja eestvedaja koolikultuuri kujundamisel;
- koostöö tugiteenustega koolis (sh eripedagoogika tudengitega juhtumianalüüsid);
- õpetaja roll ühiskonnas.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- analüüsib õpetaja kutseeetikat, õigusi ja kohustusi ning oskab kasutada õpetaja tööd reguleerivaid dokumente, et teha teadlikke ja vastutustundlikke otsuseid;
- oskab kasutada klassijuhataja töös praktikaid, mis toetavad õpilaste ja klassi kui grupi heaolu, sealhulgas kriisiolukordades;
- mõtestab õpetaja kui juhi rolli erinevate osapooltega koostöö suunamisel ning hariduse kõneisikuna ühiskonnas; kavandab professionaalse arengu ja koostöö vorme, mis toetavad koolikultuuri ja õpetajate pidevat õppimist;
- analüüsib tõhusaid suhtlemis- ja koostöövõtteid lapsevanematega ning kujundab kooli ja kogukonna koostööd toetavaid praktikaid, et luua lapse arengut soodustav keskkond;
- viib läbi struktureeritud arengu- või probleemvestlusi erinevate osapooltega, rakendades nõustamisoskusi ja motiveeriva intervjueerimise (MI) põhimõtteid, ning analüüsib saadud tagasisidet, et arendada edasisi oskusi.
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub