Õppeaine nimetus eesti k
Õppija ja õppimise mõistmine
Õppeaine nimetus inglise k
Understanding the Learner and Learning
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Aine eesmärk on toetada õppijate õppimise protsessi sügavuti mõistmist, keskendudes nende kognitiivsetele, emotsionaalsetele ja motivatsioonilistele vajadustele. Kursusel analüüsitakse õppimist nii individuaalsel tasandil (sh õpiülesannete kontekstis) kui ka laiemalt arengupsühholoogilisest ja sotsiokultuurilisest perspektiivist. Läbiva rõhuasetusena õpitakse, kuidas tõlgendada ja toetada õppijate mõtlemisprotsesse, eneseregulatsiooni ja aktiivset osalust õpikeskkonnas.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Tegeleme õppimise ja õppijate vajaduste analüüsimisega läbi praktiliste harjutuste, tuginedes erinevatele kaasaegsetele tuumteooriatele. Õpetajaks õppija praktiseerib kognitiivset empaatiat ja tahet õppijat mõista, olles harjutanud õppimise protsessi objektiivset teaduspõhist analüüsimist, pidurdades oma esmareaktsioone ja –hinnanguid. Aine fookuses on järgmised tuumpraktikad:
I klassiruumi kokkulepete kujundamine ja järjepidev rakendamine (so Klassiruumi kogukonna ja suhete kujundamine (Building respectful relationships and classroom community); Käitumisootuste ja õppimise toetamine (Establishing and maintaining norms and expectations));
II iga õpilase individuaalse/isikupärase mõtlemisprotsessi käivitamine ja tõlgendamine (Õpilaste arusaamade ja mõtlemise tõlgendamine (Eliciting and interpreting student thinking); Selgitamine ja modelleerimine (Explaining and modeling content, practices, and strategies); Kujundav hindamine ja tagasiside (Providing feedback to guide learning); Õppija eneseregulatsiooni toetamine (Supporting student self-assessment;
III arutleva ja kaasava õpikeskkonna kujundamine (sh õpilaste mõtlemise protsessi tõlgendamine, õpilaste õppimise edenemise esiletoomine ja tõlgendamine) Arutelu ja dialoogi juhtimine (Leading a group discussion¸ incl. Peer -tutoring); Strateegilise juhendamise pakkumine (Providing scaffolding for student learning); Õpilaste akadeemilisse töösse kaasamine (Engaging students in academic work) ja õppimise edenemise nähtavaks tegemine.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- mõistab õppimise protsessi ja õppijate vajadusi, analüüsides kognitiivseid, emotsionaalseid ja motivatsioonilisi tegureid ning kasutades teaduspõhiseid meetodeid õppimise toetamiseks individuaalsel ja grupitasandil;
- kujundab ja juhib õppimist toetavat klassiruumi dünaamikat, luues ja rakendades käitumisootusi ning õppimist soodustavaid norme, et tagada kaasav ja turvaline õpikeskkond;
- kasutab tõenduspõhiseid õpetamisstrateegiaid, sealhulgas selgitamist, modelleerimist, kujundavat hindamist ja tagasisidestamist, et toetada õppijate mõtestatud kaasatust õppeprotsessis ning eneseregulatsiooni oskuste arengut;
- juhib arutelusid ja dialooge õpikeskkonnas, toetades õpilaste mõtlemise nähtavaks tegemist, kuulamisoskust ning osalemist akadeemilises arutelus grupitöö ja kaasavate õppemeetodite abil;
- analüüsib ja arendab oma õpetamispraktikat, kasutades videoanalüüsi ja koostöist õppimist ning rakendades metakognitiivseid teadmisi ja oskusi, et kohandada oma õpetamist ja toetada õppijate arengut tõenduspõhiselt.
Õppejõud
Kati Aus, Grete Arro, Joosep Olop, Elina Malleus-Kotšegarov, Triin Ulla
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub