Lugemisraskustega õpilase toetamine (KAE6096.HR)
space
Õppeaine kood
KAE6096.HR
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Lugemisraskustega õpilase toetamine
Õppeaine nimetus inglise k
Supporting Students with Reading Difficulties
Õppeaine maht EAP
6.0
Kontrollivorm
eksam
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Piret Soodla (õpetamise keel: eesti keel)
2025/2026 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Luua võimalused:
- süsteemsete teadmiste kujunemiseks lugemise kognitiivsest protsessist, lugemisoskuse arengust ja seda mõjutavatest teguritest;
- teadmiste omandamiseks erinevat tüüpi lugemisraskustest ja nende tekke põhjustest;
- teadmiste ja oskuste omandamiseks lugemisraskuste märkamiseks ja hindamiseks;
- toetavate õpetamisstrateegiate omandamiseks töös lugemisraskustega õpilastega.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Lugemisoskuse määratlus ja teoreetilised mudelid. Lugemise kognitiivne protsess.
Lugemisoskuse arengu üldised seaduspärasused ja seda mõjutavad individuaalsed ja keskkondlikud tegurid. Lugemisraskuste tüübid, seosed teiste keeleliste ja kognitiivsete oskustega. Lugemisraskuste riski ja lugemisraskuste märkamine. Eeloskuste ja lugemisoskuse hindamine. Lugemisraskustega õpilase toetamise erinevad tasandid: häirest lähtuv õpetus ja kognitiivne arendamine, üldiste toetavate õpetamispraktikate rakendamine, õppe kohandamine, võrgustikutöö, koostöö lapsevanematega. Kaasaegsed tõenduspõhised sekkumispraktikad lugemise ja kirjutamise eeloskuste, lugemistehniliste oskuste ja loetu mõistmise arendamiseks. Lugemisoskuse arendamine põhikooli riikliku õppekava ja lihtsustatud õppekava alusel õppivate õpilastel. Individuaalse õppekava koostamine ja rakendamine. Lugemistund: üldnõuded ja eesmärgid õpiraskustega õpilaste õpetamisel, tunni üldstruktuur ja võtted lugemisoskuse arengu erinevatel etappidel.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- tunneb lugemisprotsessi teoreetilisi mudeleid;
- teab lugemisraskuste peamisi tüüpe ja nende võimalikke põhjuseid;
- oskab märgata õppeprotsessis õppijal esinevat lugemisraskuste riski ja lugemisraskusi, valida õppija uurimiseks sobivad hindamismeetodid ja -materjalid, uurida õppija lugemisoskusega seotud näitajate seisundit ja teha uurimistulemustest lähtuvalt järeldusi;
- teab lugemisoskuse arengut mõjutavaid individuaalseid ja keskkondlikke tegureid;
- oskab valida ja rakendada sobivaid sekkumisviise ning kohandada õppematerjali, lähtudes õppija lugemisega seotud näitajate hindamisel tehtud järeldustest ning arvestades õppekava nõudeid ja eeldatavaid õpitulemusi;
- mõistab koostöö olulisust õppija lugemisoskuse arengu toetamiselja oskab käivitada ning osaleda koostööprotsessis, kaasates õppijat, vanemaid, kolleege ja teisi erialaspetsialiste.
Õppejõud
Piret Soodla, PhD; Kristi Jakobson, Maris Juhkam
space