Kliima- ja innovatsiooniteadlikkus (YID7014.YM)
space
Õppeaine kood
YID7014.YM
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Kliima- ja innovatsiooniteadlikkus
Õppeaine nimetus inglise k
Climate and Innovation Awareness
Õppeaine maht EAP
6.0
Kontrollivorm
arvestus
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Katrin Männik (õpetamise keel: eesti keel)
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Saada baasteadmised kliimaeesmärkidest ja kliimateadlikkusest ning nende seostest innovatsioonitegevusega. Sageli seostatakse innovatsioonitegevust vaid teadus- ja arendustegevusega, mis on küll peamine organisatsiooni jaoks lisaväärtust loov tegevus, kuid uuendusmeelsus ja uued lahendused saavad alguse keskkonnast ja organisatsioonist, kus muutuste elluviija - inimene tegutseb. Uuendused võivad olla tehnoloogilised, sotsiaalsed, organisatsioonilised, hariduslikud, mis täidavad samuti kliimaeesmärke.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Suunatud üliõpilasele, kes soovib saada teadlikuks kliimakäitujaks ja -tegutsejaks nii indiviidi kui ka organisatsiooni juhi ja/või spetsialistina. Jätkusuutlikkus läbib eri valdkondi nii riigi kui organisatsiooni tasandil, milles orienteerumiseks tulevad kasuks baasteadmised kliimaeesmärkidest ja - poliitikast ning laiemalt ÜRO säästva arengu konteksti mõistes. Selleks, et muutusi ellu viia, on vajalikud uuendused, mis käivad käsikäes jätkusuutlike tegevustega. Selleks tuleb lahti mõtestada ka eri valdkondade: keskkond, majandus, ühiskond seosed.
Teemad: kliimateadlikkuse raamistik ja terminoloogia; kliimamuutuste põhjused, mõjud ja tagajärjed keskkonnale; kliimaga seotud müüdid ja väärarusaamad; kliimamuutustega kohanemine ja leevendamine; ÜRO säästva arengu eesmärgid ja Eesti arengud kliimateadlikkus koolist ühiskonda; kliimateadlikkuse mõõtmine; hoiakud ja väärtused; kliimaärevus ja kliimaaktivism; erinevate osapoolte rollidega samastumine (nt kodanik, otsustaja, vabatahtlik, ettevõtja); kliima- ja innovatsioonieesmärkide seosed; innovatsioonide head praktikad ettevõtetest kliimaeesmärkide täitmisel Eestist ja mujalt maailmast; innovatsioonitegevuse mõõdikud ja võrdlustabelid;
jätkusuutlik ülikool; kliimateadlikkuse alaste küsimustike arendamine ja rakendamine ülikoolis;
Õpe toimub kombineeritult loengu, seminari ja ka õuesõppevormis (sh avastusrada.ee)



Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab argumenteeritult diskuteerida kliimaskeptikuga;
- oskab suhestuda erinevate huvigruppide ja nende hoiakutega;
- saab baasteadmised keskkonna, majanduse ja ühiskonna ühisest tegutsemisraamist;
- saab teadmised kliimaeesmärkidest ja -raamistikust ning selle rakendamisest;
- saab kliimateadlikuks tegutsejaks, mõistab negatiivse mõju sisu, riske ning meetmeteid;
- saab teadmised innovatsioonitegevusest ning Eesti riigi positsioonist;
- oskab läheneda uuendustele kliimaeesmärke ning jätkusuutlikkust arvesse võttes;
- on teadlik ja aktiivne ühiskonna liige, kes mõistab paremini ümbritsevat ja oskab leida seoseid valdkondade vahel (keskkond, majandus, ühiskond).
Õppejõud
Katrin Männik, Jaanus Terasmaa, Grete Arro
Lisainfo
Seda ainet ei ole lubatud VÕTAga üle kanda.
space