Erivajadusega laps ja hälbiv käitumine (STL6007.YK)
space
Õppeaine kood
STL6007.YK
vana ainekood
STL6007
Õppeaine nimetus eesti k
Erivajadusega laps ja hälbiv käitumine
Õppeaine nimetus inglise k
Child with Special Need and Disturbed Behaviour
Õppeaine maht EAP
3.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Toetada pädevuste arengut hälbiva käitumise rahumeelseks regulatsiooniks tavakoolis. Laiendada sotsiaalpedagoogi silmaringi eripedagoogika valdkonnas, et ta saaks abistada üldhariduskooli aine- ja klassiõpetajaid. Luua eeldused tolerantsuse suurendamisele. Toetada/kujundada abistavat suhtumist erivajadustega inimestesse, mis on kohane sotsiaalpedagoogile.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Ülevaade erivajadusega lapse olemusest ja probleemidest, toimetulekuvõtetest tavakoolis. Normi ja hälbe suhe; ühiskondlikud tegurid erivajaduse taustal; erivajaduse määratlemine. Kooli-institutsiooni probleemsed funktsioonid. Hüper- ja hüpoaktiivne laps tavakoolis; MBD ja ADHD. Teraapiavõtteid töös probleemsete lastega. Võrgustiku roll: kool+ kodu+ kitsa valdkonna spetsialist(id). Andekas laps kui erivajadusega õpilane. Haige laps klassis – väljakutse õpetajale. Ühiskonnast kooli kanduvate sotsiaalsete probleemide roll erivajaduse kontekstis. Rahvusvaheline töökogemus erivajadustega õpilaste aitamisel.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
Kursust läbinud üliõpilane:
tunneb ära erivajaduse alaliike ning defineerib neid;
identifitseerib hälbiva käitumise põhjus-tagajärg seoseid;
esitab referaadis ning seminari-sõnavõttudes oma teemakohaseid mõtteid;
kirjeldab praktilisi juhtumeid elust ning seostab neid teooriatega;
arutleb antud teemadel laiemas ühiskondlik-poliitilises kontekstis;
võrdleb erinevate riikide kogemusi töös erivajadustega lastega;
olenevalt olukorrast kas kritiseerib või õigustab Eesti seadusandlust hälbiva käitumise kontekstis (näiteks: õpilastel on palju õigusi, õpetajatel mitte);
kombineerib ja integreerib selle aine teadmisi teiste õppeainetega (nt sotsiaalpedagoogikaga, uurimismeetodid).

Õppejõud
Dotsent Mare Leino (PhD)
Lisainfo
PÄEVAÕPE:
Kokku on vaja esitada 4 kirjalikku seminariteksti ja 2 kontrolltööd.
Seminare on kokku 4, kohustuslik on osaleda vähemalt kolmes.

KAUGÕPE:
Eksam on sooritatud kui uurimus on nõuetekohaselt koostatud.
Maht: puhast teksti 7 lk, (Times New Roman 12, reavahe 1,5); st mitte tiitelleht, sisukord, kasutatud kirjanduse loetelu). NB korralik viitamine: näiteks (Kask 2002, 15).
Uurimuse võtate kaasa viimastesse selle aine loengutesse, varem neid elektrooniliselt edastama ei pea. (Kohustusliku kirjanduse loend on instituudi kodulehel vastava ainekava all.)
space