Õppeaine nimetus eesti k
Võrdlev uurimismeetod
Õppeaine nimetus inglise k
Doing Comparative Research
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Doktoriõppe üldaine sotsiaalteadustele, sobiv ka kasvatusteadustele ning ajaloolastele. Tutvustada võrdleva uurimise tava ja kasutust sotsiaalteadustes, õpetada kriitiliselt analüüsima publitseeritud võrdlevaid uuringuid. Kujundada praktilisi oskusi võrdleva uurimistöö disainimiseks, samuti olemasolevate andmebaaside sekundaaranalüüsiks.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Võrdleva meetodi kasutamise eeldused ja võimalused sotsiaalteadustes. Levinumad uurimisvaldkonnad ja tuntuimad uuringud (sh Almond ja Verba, Inglehart, Sartori, Przeworski, Kitschelt, Norris, Taagepera, Skocpol, Esping-Andersen). Võrdleva meetodi kasutamine kvalitatiivsetes ja kvantitatiivsetes uuringutes. Kaasusekesksed (small-N) ja muutujakesksed (large-N) disainid. Sarnasusel põhinev disain ja erisusel põhinev disain. Sõltuva ja sõltumatu muutuja probleem ning selle praktilised lahendused. Sotsiaal-kultuurilise konteksti arvestamine. Võrdleva uuringu riskid ja eelised. Võrdlevate uuringute tööriistad ja standardid. Kvalitatiivsed võrdleva uuringu tehnikad (crisp set, fuzzy set). Muutujate kodeerimine. Kvalitatiivse võrdleva analüüsi tarkvarad (TOSMANA, fsQCA, R).
Võrdleva uuringu disainimine. Sõltuva ja sõltumatu muutuja probleem ning selle praktilised lahendused. Sarnasusel põhinev disain ja erisusel põhinev disain. Juhtumite valik. Sobiva uurimismeetodi valik. Võrdleva uuringu eelised.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- on omandanud teadmised erinevatest võrdleva uurimise meetoditest, nende eelistest ja piiratusest;
- oskab valida sobiva võrdleva meetodi oma uurimisprobleemi lahendamiseks;
- oskab kriitiliselt lugeda võrdleval meetodil rajanevaid artikleid ja uurimisraporteid;
- oskab meetodeid reaalselt rakendada asjakohaste tarkvarade abil (SPSS, TOSMANA, fsQCA, R).
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub