Aritmeetika ja selle õpetamismetoodika põhikoolis (MLM7501.DT)
space
Õppeaine kood
MLM7501.DT
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Aritmeetika ja selle õpetamismetoodika põhikoolis
Õppeaine nimetus inglise k
Arithmetic and Its Teaching Methods in Basic School
Õppeaine maht EAP
6.0
Kontrollivorm
eksam
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Mart Laanpere (õpetamise keel: eesti keel)
2025/2026 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Kujundada esmased ainealased ja ainedidaktilised pädevused aritmeetika õpetamiseks põhikoolis.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Põhikooli matemaatika alused: Naturaalarvud ja nendega seotud mõisted (algarvud, kordarvud, jaguvus, SÜT, VÜK, aritmeetika põhiteoreem). Täisarvud, tehted täisarvudega. Ratsionaalarvud, tehted ratsionaalarvudega. Irratsionaalarvud ja reaalarvud, reaalarvu absoluutväärtus. Reaalarvu astendamine ja juurimine. Protsentarvutus. Võrre, võrdelise ja pöördvõrdelise seose ülesanded.

Matemaatika õpetamise metoodika: aritmeetika valdkonnaga soetud II ja III kooliastme matemaatikaõppe eesmärgid, kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud ning II ja III kooliastme matemaatikaõppe õpitulemused ning õppesisu. Matemaatikapädevus ja selle kujunemise toetamine aritmeetika valdkonna kontekstis. Kolm matemaatilist protsessi: formuleerimine, lahendamine ja tõlgendamine. Naturaalarvude õpetus. Arvutaju ja selle arendamine. Number Talks metoodika. Hariliku murru mõiste, selle viis tähendust ning õpetamise metoodika. Protsentõpetus. Kümnendmurdude õpetus. Aditiivne ja multiplikatiivne mõtlemine. Proportsionaalse mõtlemise kujunemise trajektoor. Õpilaste lahendusstrateegiad proportisonaalse mõtlemise ülesannetes. Negatiivse arvu mõiste ja tehted ratsionaalarvudega. Matemaatika mõistete ja seoste vaatlemine neljal erineval tasandil: arvuline, sõnaline, algebraline, visuaalne. Peastarvutamine ja erinevad strateegiad.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- selgitab põhikooli matemaatika õppekava ülesehitust aritmeetika valdkonnas;
- rakendab põhikooli matemaatika õppekavva kuuluvate aritmeetika mõistete õpetamise metoodikat ja ülesannete lahendamise metoodikat;
- põhjendab põhikooli matemaatika õppekavva kuuluvate aritmeetika valdkonna seoste tõesust;
- lahendab põhikooli aritmeetika ülesandeid;
- märkab, tõlgendab ja teeb teadlikke otsuseid aritmeetikaga seotud õpilaste arusaamade ja vigade põhjal, rakendades omandatud aine- ning ainedidaktika teadmisi ja oskusi.
Õppejõud
Mart Laanpere
space