Elusloodus (MLB6116.LT)
space
Õppeaine kood
MLB6116.LT
vana ainekood
MLB6116
Õppeaine nimetus eesti k
Elusloodus
Õppeaine nimetus inglise k
Living Nature
Õppeaine maht EAP
5.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Kujundada orienteerumisoskus eluslooduse ja elusolendite eluavalduste mitmekesisuses. Toetada Eesti elustiku ja elukoosluste tundmaõppimist õppekäikude, praktikumide ja iseseisva töö kaudu
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Klassiõpetajatele mõeldud kursus. Elusa ja eluta looduse eristamine. Ülevaade eluslooduse mitmekesisusest ja taksonoomiast. Elusorganismide jaotus riikidesse – bakterid, protistid, seened, taimed ja loomad, nende ehituslikud ja talituslikud erinevused. Selgroogsed (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ja selgrootud (putukad, ämblikulaadsed jt tuntumad rühmad). Õistaimed, okaspuud, sõnajalg- ja sammaltaimed, samblikud, seened; nende ehitus, paljunemine ja talitlus. Erinevate elusolendite rühmade ehituse tundmaõppimine binokulaari ja mikroskoobi abil. Eluslooduse liikide ja rühmade määramine määrajaid kasutades. Videod Eesti tavalisemate loomaliikide kohta, nende käitumuslikud iseärasused. Kursus annab ülevaate koosluseõpetusest. Kujundatakse praktilised oskused koostada toiduvõrk ja määratleda elusolendile mõjuvad keskkonnategurid. Fotosüntees ja hingamine. Inimese ehitus ja inimkeha talitlemine, inimtegevuse ja looduskeskkonna seosed. Viiakse läbi loodusvaatlusi ja tehakse uurimuslikke töid. Auditoorselt toimuvad loengud ja seminarid ning statsionaarsetele üliõpilastele liikide ja koosluste tundmaõppimiseks kahepäevane väliõpe väljaspool Tallinna juunis. Kaugõppijatele toimub aine loengute-seminaridena, väljasõiduna linna äärde ja botaanikaaeda ning iseseisva ja rühmatööna suvel e-õpikeskkonnas paikneva materjali toel.
Iseseisva tööna tuleb valmistuda seminarideks, viia läbi uurimuslikke töid ja loodusvaatlusi, lahendada ülesanded e-õpikeskkonnas Moodle, koostada herbaarium.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- omab ülevaadet eluslooduse mitmekesisusest ja taksonoomiast;
- teab, kuidas elusorganismid jaotatakse riikidesse – bakterid, protistid, seened, taimed ja loomad. Eristab erinevatesse riikidesse kuuluvaid organisme ehituse ja talituse alusel ja oskab tuua näiteid liikidest;
- eristab selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad, ämblikud jt tuntumad rühmad);
- eristab õistaime, okaspuud, sõnajalg- ja sammaltaime ning samblikke, võrdleb nende ehitust, paljunemist ja talitust;
- teab seente mitmekesisust, nimetab tuntumaid söödavaid ja mürgiseid kübarseeni ning oskab vältida mürgiste seentega seotud ohtusid;
- tunneb tavalisemaid Eesti taime-, looma- ja seeneliike;
- kirjeldab Eesti tavalisemate loomaliikide eluviise ja elupaiku;
- oskab looduses märgata erinevaid liike ja teab nende määramise võimalusi ja viise;
- oskab määrajat kasutades määrata eluslooduse liike ja rühmi;
- tunneb Eesti elukooslustele iseloomulikke taime- ja loomaliike ning taimede eluvorme;
- oskab näha seoseid keskkonnatingimuste ja üksikliikide vajaduste vahel ning oskab koostada toiduahelaid;
- oskab kirjeldada elusolendite eluavalduste muutumisi aastaajati ning mõistab selle põhjusi;
- mõistab üldisel tasemel põhilisi eluslooduses toimuvaid protsesse (fotosüntees, hingamine; aine ja energia liikumine ökosüsteemis; elu areng Maal).;
- tunneb inimese välis- ja siseehitust, teab elundkondi ja nende talitlust;
- oskab märgata ja selgitada inimtegevuse ja looduskeskkonna seoseid;
- orienteerub infoallikates Eesti eluslooduse mitmekesisuse kohta;
- oskab koostada taimekogu ja viia läbi lihtsamaid loodusteaduslikke uurimistöid ja loodusvaatlusi.
Õppejõud
lekt Elle Rajandu PhD
space