Emakeeledidaktika II (KAL7136.HR)
space
Õppeaine kood
KAL7136.HR
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Emakeeledidaktika II
Õppeaine nimetus inglise k
Didactics of Mother Tongue II
Õppeaine maht EAP
6.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
-Toetada teoreetilise tausta kujunemist kirjutamise ja lugemise õpetamise põhimõtete kohta.
-Luua alus praktiliste juhendite ja konkreetsete võtete omandamiseks õpilaste kirjutamis- ja lugemisoskuse arendamiseks.
-Suunata mõtestama, mida, miks, millal ja kuidas õpetada. Eesmärgiks on üliõpilaste enda aktiivsus teooria ja praktika seostamisel ning valikute/järelduste tegemisel.
-Luua võimalused teadmiste kujunemiseks tööks lugemis- ja kirjutamisraskustega ning kõneprobleemidega õpilastega emakeeletunnis.
-Kujundada valmisolek kohandada õppetöö vastavalt õppija vajadustele.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Kirjutamise definitsioonid ja mõiste. Kirjutamise eesmärgid ja tekstiliigid. Kirjutama õpetamise meetodid, erinevad lähenemised kirjutamisele. Kirjutamisprotsessil põhinev õpetusviis. Kirjatehnika õpetamine. Grammatika ning õigekirja õpetamine avatult ja varjatult. Kirjalikud kommunikatiivsed tegevused/ülesanded klassis. Põhikooli I ja II astmes käsitletavad tekstiliigid ja keeleõpetuslikud teemad, nende õpetamine uue õppekava põhimõtetest lähtuvalt. Ajalehtede ja teiste massikommunikatsioonivahendite kasutamine emakeele õpetamisel. Lugemise definitsioonid ja lugemise mõiste, lugemise olemus. Lugemise õpetamise printsiibid. Peamised lugema õpetamise strateegiad. Kirjandusliku suunitlusega tund 5. ja 6. klassis. Lugemis- ja kirjutamisraskuse olemus, nõuanded, soovitused.
Läbivalt: erinevate digivahendite ja nutiseadmete igapäevane ning loogiline kasutamine kirjutamise ja lugemise õpetamisel.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- omab isiklikku veendumust toimivast lähenemisest kirjutamise ja üldse emakeele õpetamisele;
- oskab luua stsenaariumiga kirjutamisülesandeid tekstist, suhtlusolukorrast või teemast lähtuvalt;
- kasutab loomingulisust, enda digipädevusi ja infotehnoloogiavahendite võimalusi õpilaste emakeelealaste oskuste edendamiseks;
- oskab keelelise suhtluse osaoskusi, grammatikat ja kirjanduslikku ainest siduda emakeeletunniks tervikkeelsuse ning ainete lõimingu põhimõtetest lähtuvalt;
- oskab märgata lugemis- ja kirjutamisraskuseid ning kõneprobleeme;
- oskab kohandada õppetöö keeleliste õpiraskustega õpilastele sobivaks.
Õppejõud
Anne Uusen
space