Matemaatikadidaktika ja õpiraskused (KAL7117.HR)
space
Õppeaine kood
KAL7117.HR
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Matemaatikadidaktika ja õpiraskused
Õppeaine nimetus inglise k
Didactics of Mathematics and Learning Difficulties
Õppeaine maht EAP
6.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Kaja Belials (õpetamise keel: eesti keel)
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Üliõpilane saab teadmised matemaatika õpetamistest I kooliastmes, tutvub õppeaine sisu ja õpetamise erinevate metoodiliste võtetega, omandab teadmised matemaatika õpetamise eesmärgistamisest, kujuneb oskus õppetegevust planeerida. Anda ülevaade matemaatikaalaste raskuste olemusest ja nende ületamise/korrektsioonitöö võimalustest, kujundada arusaam matemaatikaalastest probleemidest. Kasutab selleks uuenevat digitehnoloogiat, leiab ja säilitab digivahendite abil vajalikku infot.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Matemaatika peamised ülesanded ja õpetamise eesmärgid I kooliastmes. Õppeaine sisu ja põhirõhuasetused matemaatikaõpetuses. Erinevad õppemeetodid ja –vormid. Matemaatikatunni ülesehitus, vajalikud õppevahendid. Peast- ja kirjaliku arvutamise algoritmid ja –strateegiad. Naturaalarvud 10 000-ni: numeratsioon, numbrite kirjutamine. Tekstülesanded, nende liigid, koostamine, analüüs ja lahendamine. Geomeetria propedeutika. Mõõtühikud ja nendevahelised seosed.
Matemaatikaalaste raskuste ületamiseks loodud tugisüsteemid. Parandusõppe roll matemaatikaalaste raskuste ületamisel. Individuaalne õppekava.
Õpiraskuste põhjused ja olemus. Põhjuste selgitamine ja töö planeerimine.
Matemaatika õpetamise neuropsühholoogiline taustsüsteem. Neuroloogiline ja pedagoogiline vaatenurk. Matemaatika raskuste ja käitumise vaheline seos.
Õpiraskustega õpilaste välja selgitamine; õpetamisstrateegiad. Vigade üldiseloomustus. Ülesande lahendamise etapid. Edukate ja edutute õpilaste vigade analüüs, põhjused ja olemus. Psüühiliste protsesside üldiseloomustus ning korrektsioonitöö alused.
Matemaatikaalaste raskuste ületamise didaktiline süsteem – järjestamine, rühmitamine, võrdlemine; hulk, arv, number, liitmine, lahutamine, korrutamine, jagamine. Matemaatika õpetamine läbi alaoskuste. Harjutamine töös õpiraskustega õpilastega. Nõuded harjutamisele. Ruumitaju probleemid, ruumilise kujutluse arendamise võtted, näitlikustamise tähtsus visuaal-ruumilise taju arendamisel.
Tekstülesannete õpetamine matemaatikaalaste õpiraskustega õpilastele. Tekstülesande SM ja MSM.
Iseseisev töö
Kirjanduse iseseisev läbitöötamine, lühikokkuvõtete koostamine. Tunnikonspektide (2 tk) koos vajalike lisamaterjalidega koostamine.
õppematerjali komplekti koostamine parandusõppe tundideks (5 töölehte igale kooliastmele, kokku 15 lehte). Töölehe lisas tuleb ära näidata kasutatud kirjandus ja töölehe kasutamise ee
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- mõistab matemaatika õppeprotsessi ülesehituse loogikat I kooliastmes;
- oskab kriitiliselt hinnata õppekirjanduses sisalduvat ja siduda seda õppeprotsessiga;
- oskab planeerida matemaatikatundi ja koostada tunnikonspekti;
- oskab rakendada õpilasi motiveerivaid õpetamisviise;
- oskab märgata matemaatikaalaste raskustega õpilast ja nõustada õpilast, tema vanemaid ja matemaatika õpetajat;
- teab, milliseid tugisüsteeme on võimalik rakendada matemaatikaalaste raskustega õpilase toetamiseks;
- oskab arendada lapse psüühilisi protsesse, mis on aluseks matemaatika erinevate valdkondade õppimisel.
Õppejõud
Kaja Belials, Krista Jaanus
space