Muusikalise kasvatuse teooria ja didaktika 1.-3. klassini (KAL7042.HR)
space
Õppeaine kood
KAL7042.HR
vana ainekood
KAL7042
Õppeaine nimetus eesti k
Muusikalise kasvatuse teooria ja didaktika 1.-3. klassini
Õppeaine nimetus inglise k
Theory and General Didactics of Musical Education in Classes 1-3
Õppeaine maht EAP
5.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Kursus kuulub klassiõpetaja õppekava valikainete hulka, selle eesmärgiks on anda teadmised ja oskused 1-3. klassi muusikaõpetamise pädevuste saavutamisel. Luua tervikvisioon muusikaõpetamisest esimeses kooliastmes.


Õppeaine sisu lühikirjeldus
Muusika kui kasvatuslik nähtus. Muusika võimalused õpilase võimete arendamisel ja isiksuse kujundamisel. Õppekava prioriteedid ja muusikaõpetuse koht haridussüsteemis. Muusikakasvatuse eesmärgid ja ülesanded esimeses kooliastmes.
Muusikakasvatuse pedagoogilis-psühholoogilised alused. Muusikalise arengu vanuselised iseärasused. Musikaalsuse struktuur ja muusikaliste võimete arenguvõimalustest. Muusikaõpetuse pedagoogilised meetodid.
Muusikaliste tegevuste liigid ja praktilise musitseerimise võimalused (muusika kuulamine, laulmine, pillimäng, muusikalis-rütmiline liikumine, omalooming).
Muusika kuulamine muusikaõpetuse alusena. Muusika kuulamise pedagoogilised aspektid ja õpetamise metoodika. Muusika kuulamise aktiviseerivaid meetodeid.
Ühislaul kui sotsiaal-kultuuriline protsess. Laulurepertuaari roll väärtuskasvatusprotsessis. Laulu õpetamise metoodika ja meetodid. Lauluhääle kujundamine ja arendamine. Diferentseeritud töö muusikaliselt arengult mahajäänud õpilastega. Soovitustusliku laulurepertuaari omandamine.
Pillimängu õpetamise metoodilised alused (Carl Orff süsteem). Saatepartiide koostamine ja esitamine laulusaateks keha- ja muusikapillidel.
Muusikalis-rütmiline liikumine muusikalise aktiivsuse arendamisel. Tants, laulumäng, ringmäng, muusikaline mäng
Muusikalise kirjaoskuse omandamise meetodid. Relatiivse (Zoltan Kodaly) noodiõpetuse metoodika ja selle rakendamise võimalused.
Muusikatund muusikakasvatuse põhivormina. Muusikatunni liigid ja struktuur. Muusikatunni koostisosad ja nende sidusus. Muusika lõimimine teiste õppeainetega.
Õpetaja roll muusikaõpetuse protsessis. Muusikaõpetaja professionaalsetest oskustest.
Kompleksne töö 1.-3. klassi muusikaõpikuga, töövihikuga ja muusikavalikuga CD-del.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab koostada tunnikonspekte ning neid realiseerida loovalt muusikatundides;
- oskab valida sobivat laulurepertuaari ning õpetada seda erinevate meetodite abil;
- oskab koostab rütmi- ja meloodia ostinato saateid ning oskab neid esitada erinevatel instrumentidel;
valdab kehapilli, rütmi- ja meloodiapillide kasutamise võtteid; oskab mängida saatevõtteid väikekandlel ning lihtsaid viise plokkflöödil;
- oskab analüüsida muusikateoseid ja valdab muusika kuulamise metoodikat;
- teab ja oskab õpetada ring- ja laulumänge;
- valdab relatiivse noodiõpetamise metoodika võtteid ja oskab neid rakendada õppeprotsessis;
- oskab töötada muusikaalase ja metoodilise õppekirjandusega (muusikaõpik, töövihik ja muusikavalik CD-del).
Õppejõud
dotsent PhD Maia Muldma
space