Õppeaine nimetus eesti k
Inimesekesksed usaldusväärsed süsteemid
Õppeaine nimetus inglise k
Human-Centric Trustworthy Systems
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Õppeaine eesmärk on uurida põhimõtteid ja praktikaid, mis on seotud inimeste usaldust ja eetilisi kaalutlusi esikohale seadvate süsteemide kavandamise ja rakendamisega. Õppeaine käsitleb tehnoloogia, eetika ja inimkeskse disaini ristumiskohti, pakkudes põhjalikku arusaama sellest, kuidas luua usaldusväärseid, töökindlaid, läbipaistvaid ja inimväärtustega kooskõlas olevaid süsteeme.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Õppeaine uurib põhimõtteid ja metoodikaid usaldusväärsete süsteemide kujundamiseks, mis seavad esikohale inimeste usalduse, eetilised kaalutlused ja läbipaistvuse. Üliõpilased analüüsivad usalduspõhise disaini mõju, eristavad eetilisi põhimõtteid ja usalduse loomise tehnikaid ning mõistavad inimkeskse disaini rolli süsteemi töökindluse tagamisel. Kursus käsitleb ka süsteemide usaldusväärsuse sotsiaal-eetilisi aspekte ning tutvustab juhtumiuuringuid, mis demonstreerivad usalduspõhise disaini põhimõtete praktilist rakendamist. Teoreetiliste käsitluste ja reaalse elu näidete kaudu arendavad üliõpilased terviklikku arusaama süsteemide loomisest, mis vastavad inimeste usaldusvajadustele ja kogemustele.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- selgitab inimeste rolli (nii üksikisikute kui ka sotsiaalsete rühmadena) ning nende kohanemist ja elu korraldamist arvutuslike tehnoloogiate ümber;
- mõistab inimkeskse disaini rolli infosüsteemide kavandamisel;
- analüüsib eetiliste põhimõtete, usalduse loomise tehnikate ja süsteemi läbipaistvuse omavahelisi seoseid;
- rakendab neid põhimõisteid inimkesksemate ja usaldusväärsemate süsteemide loomisel;
- tunneb süsteemide usaldusväärsuse suurendamise häid tavasid ja metoodikaid.
Õppejõud
Sonia Claudia da Costa Sousa
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub