Kehaline kirjaoskus (HKT5096.HK)
space
Õppeaine kood
HKT5096.HK
vana ainekood
Õppeaine nimetus eesti k
Kehaline kirjaoskus
Õppeaine nimetus inglise k
Physical Literacy
Õppeaine maht EAP
5.0
Kontrollivorm
arvestus
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Janne Tomberg (õpetamise keel: eesti keel)
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Tutvustada kehalise kirjaoskuse elemente ning nende seost elukaareülese kehalise aktiivsuse ja liikumisharrastusega. Luua võimalused liikumise teadlikuks integreerimiseks igapäevaellu järgides WHO liikumissoovitusi.

Õppeaine sisu lühikirjeldus
Mõisted kehaline kirjaoskus ja selle praktiline väljund. Kehalise kirjaoskuse kontseptsiooni mudelid erinevates riikides. Kehalise kirjaoskuse mõju isiku füüsilisele ja vaimsele tervisele. Kehalise kirjaoskuse ühiskondlik mõju. Kehalise kirjaoskuse komponendid. Liikumisoskused ja kehalised võimed. Põhiliikumisoskuste kujunemine lapse- ja noorukieas. Kehaliste võimete arendamise üldpõhimõtted. Psühholoogiline komponent. Motivatsioon ja selle kujunemine. Liikumisharjumuste kujundamine. Emotsionaalsed aspektid. Sotsiaalne komponent. Kognitiivne komponent. Kehalise kirjaoskuse arendamine läbi elukaare. Kehalise kirjaoskuse arengut toetavad institutsioonid. Kõnnikoosoleku formaadi praktiline rakendamine. Kehalise kirjaoskuse väljendumine liikumisaktiivsuses ja liikumisharrastuses. Argiliikumise tähtsus ja võimalused. Treeningu üldpõhimõtted: regulaarsus, kestus, intensiivsus.

Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- mõistab kehalise kirjaoskuse olemust;
- omab ülevaadet kehalise kirjaoskuse arendamisega kokkupuutuvaid institutsioone ning analüüsib nende tegevust inimese kehalise kirjaoskuse arendamisel/toetamisel;
- mõistab kehalist aktiivsust toetavaid tegevusi ja nende integreerimise võimalusi igapäevaellu;
- annab soovitusi harjumuste kohandamiseks ja liikumisaktiivsuse suurendamiseks.
Õppejõud
Lisainfo
"a) grupitööna tutvumine kehalise kirjaoskuse käsitlustega erinevates riikides;
b) kodutööna eneseanalüüs kehalisest kirjaoskusest kasutades ISCA loodud tööriista;
c) istumisaja katkestamiseks harjutuste videote loomine koos selgitustega
d) praktiline liikumistund õues: motivatsioon, sotsiaalsed aspektid, erinev intensiivsus, enesetunne, liikumisoskuste õppimise aspektid;
e) aktiivse ainetunni tegevuste põimimine loengutesse
f) debatid sammuvõistluste ja nutikellade kasutamisest regulaarse liikumisharjumuse soodustajana
g) kodutööna töökoha kui inimese liikumisaktiivsust toetava keskkonna analüüsimine;
h) kõnnikoosoleku praktiline rakendamine

Õpiväljundite kontroll
a) mõttekaardi loomine kehalise kirjaoskuse kohta
b) juhtumianalüüs"
space