Õppeaine nimetus eesti k
Tekstianalüüs ja -loome
Õppeaine nimetus inglise k
Introduction to Text Analysis
2024/2025 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2025/2026 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Üliõpilane:
eristab teksti ja kommunikatsiooni tüüpe ja funktsioone;
oskab kriitiliselt tekste lugeda;
oskab tekste vahendada;
oskab kriitiliselt, eetiliselt ja konstruktiivselt kasutada multimeediat ja tehisaru;
oskab luua erinevaid tekstitüüpe.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Kursus keskendub suhtluse ja tekstitootmise teoreetilistele ja praktilistele aspektidele, pakkudes interdistsiplinaarset käsitlust erinevate suhtlusmudelite, tekstižanrite ja diskursuseanalüüsi kohta. Õppetöö ühendab teoreetilise tausta praktiliste ülesannetega, et arendada üliõpilaste oskust analüüsida, tõlgendada ja luua eri tüüpi tekste, kasutades nii traditsioonilisi kui ka kaasaegseid meediaplatvorme.
Kursuse raames käsitletakse järgmisi teemasid
Mis on suhtlus?
Suhtluse ja interaktsiooni mõiste ning erinevus (Roman Jakobsoni ja Dell Hymesi mudelid). Suhtluse funktsioonid ja nende roll erinevates kontekstides (Jakobsoni kommunikatsioonimudel).
Tekstižanrid ja nende rakendusvaldkonnad
Kirjeldava, jutustava ja arutleva teksti omadused ning nende kasutus erinevates tekstiliikides (ajakirjandus, teadusartikkel, reklaamtekst, pressiteade, ilukirjandus jne).
Diskursuseanalüüs ideoloogia vaatenurgast
Erinevate tekstitüüpide analüüs kriitilise diskursuseanalüüsi meetodil (Van Dijk):
„Mina ja teised“ vastandused meedias ja tekstides,
Autoriteedi hääl ja selle mõju,
Ruumi, aja ja teema kontroll kommunikatsioonis.
Praktilised ülesanded ja loovülesanded
Populaarteadusliku teksti loomine teadusartikli põhjal – rühmatööna taskuhäälingu, multimeedialahenduse või ajakirjandusliku artikli koostamine.
Narratiivse tarbeteksti loomine – reklaami, brändiloo või muu narratiivse teksti loomine ilukirjandusliku või kunstilise teksti põhjal, kasutades multimeediat (rühmatööna).
Individuaalne kirjutamisprojekt – ühe teksti loomine valitud žanris (kirjeldav, jutustav või arutlev) sihtkeeles
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- selgitab, mis on suhtlus (communcaition) Roman Jakobsoni mudeli järgi ja mis on suhtlustegevus (interaction) Dall Hymesi Speaking-mudeli järgi, millised on suhtluse funktsioonid Roman Jakobsoni järgi;
- eristab tekstide žanreid (kirjeldav, jutustav ja arutlev) ja nende omadusi sihtkeelsetes tekstides;
- analüüsib kriitiliselt ajakirjanduslikke ja teaduslikke tekste neis peituva ideoloogia seisukohalt;
- analüüsib kultuuriteksti kunstilise teksti struktuuri seisukohalt;
- loob teadusartikli põhjal populaarteadusliku teksti;
- loob ilukirjandusliku teksti põhjal jutustava tarbeteksti;
- loob vähemalt ühe teksti valitud žanris (kirjeldava, jutustava või arutleva ) sihtkeeles.
Õppejõud
Aleksandra Ljalikova
Õppekavaversioonid, millesse aine kuulub