Juurdepääs digitaalraamatukogudele (COD2.DT)
space
Õppeaine kood
COD2.DT
vana ainekood
COD2
Õppeaine nimetus eesti k
Juurdepääs digitaalraamatukogudele
Õppeaine nimetus inglise k
Access to Digital Libraries
Õppeaine maht EAP
15.0
Kontrollivorm
eksam
2023/2024 kevadsemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud
Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
Õppeaine eesmärgid
Kursuse eesmärgiks on
• luua võimalused teadmiste ja arusaamise arendamiseks tänapäevastest digitaaltehnoloogiatest ning praktikatest;
• luua võimalused teadmiste kujundamiseks digitaalraamatukogu mudelitest ja nende rakendustest;
• luua eeldused analüütilise raamistiku arendamiseks, mis on vajalik digitaalraamatukogu arendamisel inimressursside, sisu ja tehnoloogiate koosmõjus.
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Kursus koosneb järgmistest osadest:
Teema 1. Digitaalraamatukogu peamised mudelid ning neid toetavad kontseptsioonid. Infoarhitektuur. Koostoimevõime.
Teema 2. Juurdepääs informatsioonile. Digitaalraamatukogu andmemudelid. Metaandmed ja nende standardid (MARC, Dublin Core) . Kommunikatsiooni standardid (Z39.50, OAI-PMH). Info hankimine.
Teema 3. Infootsing ja info presenteerimine. Standardid teksti, visuaali, video ja audio vahedamiseks.
Teema 4. Kasutajaliides juurdepääsul informatsioonile. Isikustamine. Mitmekeelsus. Visualiseerimine. Juurdepääs virtuaalsetele kollektsioonidele.
Teema 5. Juudrepääsu toetavad lisateenused. Autentimine. Turvalisus. Intellektuaalse omandi kaitse. Juurdepääs institutsionaalsetele repositooriumitele.
Õppeaine õpiväljundid
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- omab süsteemset ülevaadet ja laiapõhjalisi teadmisi juurdepääsu kavandamiseks digitaalraamatukogule nii tehnoloogilisel kui strateegilisel tasandil;
- mõistab digitaalraamatukogu haldamise olemust, eesmärke ja vajalikkust;
- tunneb ja oskab analüüsida tehnoloogiaid, vahendeid ja protseduure juurdepääsu tagamiseks digitaalraamatukogule;
- omab teadmisi informatsiooni arhitektuurist;
- oskab tegutseda eetiliselt keerulistes olukordades, arvestab intellektuaalse omandi ja tundlike isikuandmete kaitsest tulenevaid piiranguid;
- suudab kriitiliselt, süsteemselt mõelda, iseseisvalt töötada ning probleeme püstitada ja lahendada digitaalraamatukogule juurdepääsu valdkondades.
Õppejõud
Prof Vittore Casarosa
space